Een van de beste marketing lessen die ik ooit kreeg is die van een achtbaanbouwer in Alton Towers, een pretpark Engeland. In dat betreffende filmpje zag en hoorde ik John Wardley, destijds achtbaan designer voor een aantal grote pretparken in Engeland. Met een enorme visie, enthousiasme en een verbeeldingskracht waar ik direct in meegezogen werd, rende hij in dat filmpje rond in de bouwput waar een nieuwe achtbaan gebouwd werd. Hij legde precies uit op welk stuk wat gebeurde en hoe dat dan zou voelen. Nog steeds kijk ik dit filmpje wel eens terug, voor mij de ultieme les in waarde toevoegen en transparantie creëren (zie onderin voor de link).
Niet voor niets heb ik vrijetijdsmanagement gestudeerd: ik vind pretparken en achtbanen een ultiem voorbeeld van waardetoevoeging: de technische attractie zelf is de basis, maar de beleving van een achtbaanritje hangt toch voor een groot deel af van het concept waarin het park de hele achtbaan bouwt. Van de toegangspoortjes, de gebouwen, kleding van personeel, thematische muziek, aankleding van de wachtrij, beplanting en de omgeving, kortom: de beleving die je mensen kunt meegeven als ze voor een attractie staan te wachten of er van de buitenkant langslopen. Terwijl ze nog niet in de attractie zitten, geef je ze wel het gevoel er al echt onderdeel van te zijn en verhoog je de betrokkenheid.
Nou heb je als pretpark het misschien wat makkelijker dan als MKB onderneming om aan het licht te brengen waar je mee bezig bent als organisatie. Toch ben ik ervan overtuigd dat elke organisatie genoeg kennis en ervaring in huis heeft om ook dat boeiende verhaal neer te zetten dat mensen betrekt bij je organisatie, ook al zijn ze nog niet direct klant. Een aantal ideeën die ik heb hiervoor noem ik graag: wat zijn ontwikkelingen waar je als organisatie iets mee zou willen doen en hoe leuk zou het zijn als je hier samen met een toekomstige klant aan zou kunnen gaan werken? Door gericht in je communicatie aan te geven dat je hier een partner voor zoekt, komen klanten misschien wel naar jou toe in plaats van andersom. Is dat eng om te doen als organisatie? Ja natuurlijk, want je geeft mensen echt een kijkje in de keuken. Maar je straalt ook kracht en vertrouwen uit, waardoor je ook vertrouwen terug zult krijgen. En de concurrentie? Mijn advies: laat ze maar kopiëren, zolang jij maar de eerste bent die ermee aan de slag gaat en je zorgt dat je omgeving daarvan op de hoogte is!
Een ander idee dat ik jaren geleden zag toen ik nog bij Randstad werkte en wat ik nog steeds met me meedraag is een bijlage bij een magazine, waarin Randstad klanten aan het woord liet over hun visie op HR en hoe zij verwachtten dat de HR markt er in de komende jaren uit zou komen te zien. Op die manier gaf Randstad zijn eigen expertise als initiatiefnemer duidelijk aan, maar liet andere mensen aan het woord over hun vakgebied. Ik heb het betreffende tijdschrift nog steeds in mijn kast liggen, wachtend op een kans om het idee uit te kunnen voeren voor een toekomstig opdracht- of werkgever.
Waarde toevoegen is geen ingewikkeld proces met veel toeters en bellen. Het gaat er juist om dat je datgene wat al aanwezig is binnen jouw organisatie inzet om klanten een beter inzicht geeft van waar je als organisatie voor staat en wat je kunt. Dit begint echter met het creëren van een goed overzicht van de producten, diensten, kennis en kunde die je als organisatie in huis hebt. Weet hoe jouw organisatie zich verhoudt ten opzichte van die van de concurrent. Zo kun je bepalen wat jouw unieke kwaliteiten zijn en vanuit daar kun je bepalen wat de next step zal zijn. Uiteraard kom ik je daar graag bij helpen.
De entertainment industrie heeft het element waarde toevoeging als product soms echt heel goed begrepen. Ik wil je uitnodigen om, de volgende keer dat je in de Efteling rondloopt, eens met marketing ogen te kijken naar welke elementen zij gebruiken om waarde toe te voegen. Vervolgvraag is hoe je die elementen zou kunnen vertalen naar jouw organisatie. Ik ben heel benieuwd wat je daarin tegenkomt!